Zuur - Base balans

Het zuur/base evenwicht is een belangrijke voorwaarde om fit en vitaal door het leven gaan. Over het algemeen krijgen wij via onze voeding te veel "zure" voedingsstoffen binnen. Dit heeft niets te maken met de smaak zuur, een citroen bijvoorbeeld is basisch, maar met de hoeveelheid zuur die aangemaakt wordt om de voeding te verteren. 

Hoe merk je dat je te zuur bent?

Zuren die je niet kwijt kunt, worden opgeslagen in je lichaam, vooral in bindweefsel. Cellulitis, huidklachten, candida-infecties, hoofdpijnen, stramme spieren en gewrichten zijn typische kenmerken van verzuring. Maar ook vermoeidheid (vooral ochtendmoeheid), een vieze adem, een onaangename zweetlucht en onverklaarbaar vocht vasthouden of gewichtstoename kunnen veroorzaakt worden door verzuring. Chronische vormen van verzuring kunnen leiden tot bijvoorbeeld botontkalking, reuma, artrose, fybromyalgie,  jicht, nier- ,gal- of blaasstenen. Het is maar net wat je zwakste plek is waar de klachten zich openbaren. Dat deze klachten ontstaan is logisch, want je totale stofwisseling gaat trager werken door verzuring en functioneert niet meer optimaal.

Hoe kan je te zuur worden?

  1. Zuurvormende voeding
    Top 5 van zuurvormende voeding
    1. Vlees
    2. Zout voedsel en suiker
    3. Frisdrank (bevat naast zuren uit suiker ook fosforzuur)
    4. Koffie, zwarte thee, wijn (looizuur) en andere alcoholische dranken
    5. Soja/(geraffineerde) granen
  2. Te weinig drinken
    “U bent niet moe, u heeft dorst
    U heeft geen pijn, u heeft dorst

    U heeft geen honger, u heeft dorst”
  3. Stress
    Zowel fysieke stress (topsport, overmatige inspanning, pijn, ontsteking) als psychisch-emotionele stress veroorzaken verzuring. Verzuring op zijn beurt kan ook weer ontstekingen in de hand werken. Daarom is het zo ongelooflijk belangrijk dat je in tijden van stress of ontsteking geen olie op het vuur gooit met teveel zuurvormend voedsel. Zie hiervoor de bijgevoegde zuur-base wijzer
  4. Maagzuur- of darmproblemen
  5. Medicijnen
    Bepaalde medicijnen veroorzaken een verhoogde uitscheiding van basische mineralen, maken de behoefte eraan groter of verminderen de opname ervan. In de kolom hiernaast kunt u een overzicht downloaden
  6. Alvleesklierproblemen. 
    Een van de functies van ons lymfesysteem is om afvalstoffen (zoals zuren) uit te scheiden. Ons lymfesysteem is een soort pomp die door vooral door te bewegen goed functioneert. Actief bezig zijn is dus cruciaal voor je zuur - base verhouding. 
  7. Slecht slapen.
  8. Geraffineerd voedsel
    Een zeer groot deel van ons voedsel is geraffineerd. Denk aan meel, rijst, suiker en zout. Nagenoeg alle basische mineralen en sporenelementen gaan daarbij verloren/worden verwijderd zodat er feitelijk een 'leeg' voedingsmiddel overblijft.
  9. Tekorten in de bodem
    Waardoor planten minder (ook basische) mineralen en sporenelementen bevatten. Zo kan het gebeuren dat een aardappel, één van onze zeer sterke basevormers, ineens niet meer zo basisch uitpakt door het gebrek aan mineralen en sporenelementen en moeten we veel meer groeten en fruit eten om aan de minimale basisbehoefte te voldoen ( ca 600 gram groente per dag en min 2 stuks fruit). De zuur - base voedingswijzer kunt u in de kolom hiernaast downloaden. 
  10. Crashdiëten.
  11. Veroudering
    Na je 45ste gaat je spijsvertering simpelweg minder efficiënt werken, waardoor ook de aanmaak van maagzuur vermindert.
  12. Te vaak naar de sauna gaan,
    zonder voldoende aanvulling van basisch vocht en basische mineralen. Tijdens en na je sauna basisch eten zou dus al een goed idee zijn.
  13. Roken (nicotinezuur)
  14. Te snel eten, te grote porties eten, te vaak eten, slecht kauwen.
  15. Door schildklierproblemen: Door een te lage lichaamstemperatuur die bij een schildklierverstoring hoort kunnen de enzymen hun werk niet goed doen waardoor de verzuring toe neemt. 

Praktische tips en adviezen

 

Basisch = volumineus, vers, vochtig, onbewerkt voedsel (groente, fruit, kiemen, water, kruidenthee, aardappelen, zure rauwe zuivel)
Zuur = geconcentreerd, droog, bewerkt, calorierijk en lang houdbaar voedsel (maar ook vlees, vis en kaas)
 

 

  • Zorg voor ruim voldoende vezels, zodat je stoelgang verbetert.
  • Iets wat erg zoet is, is in het algemeen heel verzurend. Een zure citroen is juist heel basisch. 
  • Kook je groenten en aardappelen niet te lang en gooi het kookwater niet weg. Maak er bijvoorbeeld een saus van. Doe je dat wel, dan verdwijnen de basische mineralen niet in je lichaam, maar in de gootsteen. Voeg daarom ook pas zout toe na het koken.
  • Vul je bord voor ongeveer 2/3 met groente en eet dat als eerste. Wedden dat je dan meer groente eet dan wanneer je begint met je vlees.
  • Begin de dag met een groot glas lauwwarm water met een flinke scheut citroensap (eventueel aangevuld met een scheutje appelazijn en een klein beetje baking soda). Zo worden de ’s nachts verzamelde zuren naar de wc-pot geloodst. Begin je met koffie of zwarte thee, dan jaag je de zuren het bindweefsel weer in.
  • Als je ondanks een zeer basische voeding toch last blijft houden van verzuring, ga dan samen met een natuurarts of -therapeut op zoek naar de oorzaak (bijvoorbeeld je spijsvertering, darmflora, maagzuurproductie, stress en/of medicijngebruik). Als je onvoldoende maagzuur aanmaakt of diabeet bent, zul je verzuring niet snel kunnen oplossen, zelfs niet met overwegend basische voeding.
  • Wissel rauw en gekookt basisch voedsel af. Beide hebben hun voordelen. Sommige mensen geloven dat alleen rauwe voeding gezond is, vanwege de enzymen. Bij sommige voedingsmiddelen worden de gezonde stoffen echter pas opneembaar als je ze eerst verhit (denk aan wortel, tomaat, koolsoorten en aardappelen). Bovendien fungeert koken als een soort ‘tweede maag’. Door eten te koken, worden moeilijke voedingsstoffen alvast bewerkt, zodat je spijsvertering minder energie nodig heeft om het te verteren. Dit is zeker belangrijk als je erg vermoeid of zelfs uitgeput bent.
  • Eet elke dag iets van gefermenteerde oorsprong: ook fermentatie fungeert als een soort 'tweede maag': het heeft tot gevolg dat vetten, koolhydraten en eiwitten al gedeeltelijk worden afgebroken zodat jouw spijsvertering dat niet meer hoeft te doen. Zure fermentatieproducten als zuurkool, yoghurt etc. zijn door de fermentatie ook opeens basisch geworden. Iets wat zuur is, is immers over de hele linie vaak basisch.. 
  • Eet heel regelmatig zeewieren. Zeewier is een prachtige en lekkere bron van o.a. basische mineralen en sporenelementen. En er is echt voor iedere smaak wel iets. Houdt je niet van de geur of de smaak? Gebruik dan bijvoorbeeld agar agar als geur-, kleur- en smaakloos zeewier. Een ideaal bindmiddel ter vervanging van bijvoorbeeld gelatine.
  • Luister naar je buik en gebruik je gezonde verstand. Iets wat als gezond te boek staat – een groene smoothie als ontbijt bijvoorbeeld – hoeft voor jou niet perfect te zijn. Misschien past een warm havermout-ontbijtje (hoewel het meer zuren bevat dan je smoothie)wel veel beter bij jou. Luister naar de reactie van je lijf.
  • Vertellen mensen je dat een basisch dieet onzin is, omdat je lichaam zelf wel met de zuren overweg kan? Bedenk dan dat we als mens duizenden jaren lang een overschot aan basen hebben gegeten en slechts weinig dierlijke eiwitten. Basische voedingsmiddelen zijn wel degelijk essentieel. En doe je het niet voor de zuur-basebalans, doe het dan voor je algehele gezondheid. Basische voedingsmiddelen bevatten namelijk ook beschermende polyfenolen, chlorofyl en vezels die zo belangrijk zijn voor je darmbacteriën. Ook bevatten ze meestal een prachtige balans tussen calcium en magnesium, waardoor ze je totale gezondheid positief beïnvloeden. Eet minimaal 400 gram groente, beter is nog om rond de 600 tot 800 gram groente te eten. Dit lijkt onmogelijk maar als je bij elke maaltijd iets van groente toevoegd kom je een heel eind!
  • (on)kruiden zijn een perfecte en lekkere manier om je zuur/basen evenwicht te ondersteunen. Bijzonder om te weten dat de grootste tuinplagen wat betreft onkruiden ook vaak de beste ontzuurders zijn. Denk aan zevenblad en brandnetel. Deze veel vaker in je eten gebruiken (beide kun je bijvoorbeeld goed als 'spinazie' stoven of roerbakken) is een simpele, goedkope en doeltreffende manier om te ontzuren. En denk ook eens aan paardenbloemen: zowel bitterstof, en daarmee goed voor de gal, als een fantastische ontzuurder.
  • Kies ook eens wat vaker voor quinoa, boekweitkorrels, gierst of couscous als vervanger van pasta. Boekweit is zelfs een  basisch' graan'.

 

Geneesmiddelen En Behoefte Aan Vitaminen
PDF – 186.7 KB 14 downloads
Zuur Base Voedingswijzer YGP
PDF – 2.8 MB 18 downloads